ترمینال پسته نایین

اولین کارگاه شستشو و پوست کندن پسته در نایین

اولین کارگاه شستشو و پوست کندن پسته در نایین

پوست کنی و شستشوی پسته با دستگاه های اتوماتیک نخاله گیر و خشک کن

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

خبر آب

جمعه, ۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱ ق.ظ

مدیر آبفای نایین از برگزاری نخستین جشنواره واژه آب با هدف سازگاری با کم آبی و جلوگیری از بد مصرفی خبر داد.

حسن میری مدیر آبفای نایین در گفتگو با خبرنگاربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت:آب اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز انسان‌ها است و مدیریت بهینه و صرفه جویی در مصرف آن بسیار مهم و ضروری است که با توجه به کمبود بارش‌ها و نزولات آسمانی و از سوی دیگر مصرف زیاد در بخش‌های مختلف، صرفه جویی در استفاده از منابع آبی، حیاتی و انکارناپذیر است.

وی با اشاره به حضور دانش آموزان در این همایش بیان نمود: در این جشنواره با حضور بیش از ۵۰۰ دانش آموز و معلم مدارس ابتدائی و اجرای برنامه‌های طنز عروسکی توسط هنرمندان در راستای بهینه مصرف کردن آب و صرفه جوئی ان در مصرف آب تشویق کردند.


مدیر آبفای نایین در پایان تصریح نمود: فرهنگ سازی در مصرف آب و ضرورت مصرف بهینه موضوع بسیار مهمی است که باید از مدارس آغاز شود و آموزش نسل نوجوان به ویژه در مقاطع ابتدایی و استمرار این حرکت‌ها می‌تواند نتایج موثر و ماندگاری را در آینده داشته باشد.


صدای شکستن چرخ‌های توسعه مرکز ایران به‌وضوح به گوش می‌رسد. کشاورزان شرق اصفهان، کاسه صبرشان لبریز شده و از آنجا که مدت‌هاست حقابه‌های قانونی آنها به سایر مصارف رسیده، کفن‌پوش شده‌اند و خودشان با لودر به جان لوله انتقال آب شرب یزد افتاده‌اند تا حقشان را بگیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت:  مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد می‌گوید از اسفند تاکنون 25 بار این لوله شکسته شده و این تخریب‌ها بدون برآورد آخرین خسارت که مربوط به روز یکشنبه گذشته است، دوونیم میلیارد خرج روی دست کشور باقی گذاشته است. هنوز گزارش تخریب قبلی تنظیم نشده که باز هم خبر می‌رسد برای بیست‌وششمین‌بار، در بامداد روز چهارشنبه تیربرق‌های خط انتقال آب اصفهان به یزد به وسیله کشاورزان شکسته شده است.

اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان بیش از یک دهه است که راه به جایی نمی‌برد. قدیمی‌ترین حقابه‌داران حوضه آبریز زاینده‌رود، 10سالی هست که نمی‌توانند زمین‌های خود را به نحو مطلوب زیر کشت ببرند و کمرشان زیر بار سنگین هزینه‌های زندگی خم شده است. آب که مهم‌ترین نهاده مورد استفاده آنهاست، این روزها در پایین‌ترین قسمت حوضه آبریز، به کیمیا تبدیل شده است. کشاورزان اصفهانی فکر می‌کنند حقابه‌شان با خط لوله انتقال آب به یزد، دزدیده می‌شود و آبی که باید به زمین‌های کشاورزی آنها برسد، در لوله منتقل شده و صرف صنعت یزد می‌شود. آنها وکیلی دارند که از حقوقشان دفاع کند. گزارشی از پژوهشکده شورای نگهبان درباره پروژه انتقال آب به یزد در دست دارند و براساس این گزارش به شماره 9602015، مدعی هستند هر گونه انتقال آب به یزد غیرقانونی است.

 پروژه‌ای برای بهبود کیفیت آب شرب یزد

اما دستور انتقال آب یزد را چه کسی صادر کرده است؟ آیا واقعا این آب همان حقابه کشاورزان شرق اصفهان است یا اینکه داستان چیز دیگری است. محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در این‌باره  بیان می‌کند: تخصیص آب به یزد در سال 68  در دولت هاشمی بوده است.

10 تا 15 هزار، پسته کاشته می‌شود. بنابراین از آب انتقالی، برای شیرین‌کردن آب شرب مردم یزد استفاده می‌شود. مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد اضافه می‌کند: چهار درصد از آب انتقالی از ابتدای اجرای پروژه به بخش صنعت اختصاص می‌یابد و 96 درصد بقیه صرف بهبود وضعیت آب شرب منطقه می‌شود.

خسارت دوونیم میلیارد تومانی

جوادیان‌زاده اعلام می‌کند که از اسفند تاکنون 25‌بار لوله انتقال آب یزد به اصفهان شکسته شده است که بدون درنظرگرفتن خسارات شکستگی لوله روز یکشنبه، دو و نیم میلیارد تومان خسارت به این پروژه برآورد شده است.

البته فردای مصاحبه با او، روابط‌عمومی آب منطقه‌ای استان یزد اعلام کرد که کشاورزان اصفهانی برای بیست‌وششمین‌بار 30 تیر برق پروژه انتقال آب اصفهان به یزد را شکسته و به آن خسارت وارد کرده‌اند و ترمیم این خسارات به بیش از 24 ساعت زمان نیاز دارد؛

 انتقال آب حوضه زاینده‌رود به خارج از حوضه

حوضه آبریز زاینده‌رود که پذیرنده آب از حوضه دیگری است و با اجرای پروژه‌های مختلف، آب به زاینده‌رود سرازیر شده است، خود به محلی برای تأمین آب دیگر شهرهای خارج از حوضه تبدیل شده است. آن‌طور که مسعود میرمحمد صادقی، مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان به «شرق» می‌گوید: آب از حوضه آبریز زاینده‌رود به استان یزد همچنین شهرهای کاشان (که جزء استان اصفهان است، اما بیرون حوضه آ‌بریز زاینده‌رود به حساب می‌آید)، اردستان و نائین (به عنوان شهرهای خارج از حوضه آبریز) منتقل شده است. در مجموع استان اصفهان و یزد، نزدیک به 400 میلیون مترمکعب آب در بخش شرب مصرف می‌کنند.

او درباره دلایل بروز مشکل در حوضه آبریز زاینده‌رود عنوان می‌کند: در این حوضه، منابع کمتر از مصارف است. این عدم تعادل باعث می‌شود که کشاورزان شرق اصفهان که از حقابه‌داران قدیمی زاینده‌رود هم هستند، به دلیل اینکه زمین‌هایشان در آخر خط و پایین‌دست حوضه واقع شده است، آب دریافت نکنند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۹
رضا محمدی

نظرات  (۲)

درود بر تلاشهاتون.
بهم سر بزن.
پاسخ:
ممنون. باشه آقای غلامی
۰۹ آذر ۹۷ ، ۱۷:۲۷ نگار جهانشاهی
خیلی خوب است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی